Wednesday, April 14, 2010

Susahnya nak Pilih Calon BN

Panasnya cuaca di Malaysia kini, telah turut juga membahang di Hulu Selangor apabila calon BN masih tidak dapat ditentukan. Mula-mula dulu nak calon Melayu as Hulu Selangor adalah ramai kemuniti Melayu, then gaduh pulak kalau MIC, tak mahu orang lama nak orang muda. Sebab kononnya orang lama tak buat kerja atau dalam erti kata lain tak perform. Itu la, masa nak dilantik macam-macam janji ditaburkan tapi bila dah dilantik, duk atas sofa diam jer sambil makan gaji hasil pangkahan rakyat pada kertas undi. Sebab itu, kepada semua pengundi di Parlimen Hulu Selangor, hati-hati dalam memilih calon. Depa ni malas buat kerja melainkan dapat duit, bila dah buat kerja pulak minta 'terima kasih' daripada rakyat. Ada ka patut? sepatutnya dia yang kena buat kerja sebab dipilih oleh rakyat hasil undian di kertas undi, dan segala kerja yang dibuat adalah 'amanah' yang terpikul di bahu hasil kemenangan. So, apa kena sebenarnya dengan calon dan pemenang yang telah menang dalam setiap pilihanraya selama ini jika setiap kerja yang dibuat ingin di'terima kasih' oleh rakyat. Rakyat sebenarnya bukan tidak menghargai, penghargaan tetap rakyat berikan melalui pilihanraya yang diadakan lagi iaitu for sure mereka akan dipilih dan diundi lagi. Dalam hal ini, rakyat kena bijak menjadi hakim dan juri. Don't choose the man who doesn't know to contribute..dalam hal ini, pencapaian mesti diutamakan!
>>
>
Berbalik isu India muda or tua nak jadi calon ni dalam kelompok BN, Osama rasa ia adalah tanda-tanda awal BN akan kecundang lagi di Hulu Selangor. Bukannya Osama tak suka BN, suka la sikit sebab ada UMNO yang perjuangkan Melayu Islam di sana walaupun mementingkan sekular daripada agama, namun UMNO baik sikit daripada PKR yang pemimpinnya akhir-akhir ini nampak jelas tiada stand dan perjuangan pun kabur...namun konflik siapakah 'calon BN' di Hulu Selangor ini semacam bakal memalukan sekali lagi PM dan TPM. Bagi Osama, PM dan TPM jangan layan sangat la Samy Vellu yang dah season tu [dengan izin]..tetapkan pendirian dan ambil la calon daripada UMNO. Dalam hal ini, MIC telah membuktikan sebelum ini yang calon mereka yang walaupun sebelumnya dah pegang dan menang beberapa penggal namun KPI-nya lemah, pencapaian merosot maka ada alasan yang kukuhlah untuk digugurkan. Naikkan pula calon UMNO yang tentu sekali akan memastikan perjuangan Islam walaupun secara kebangsaan, namun ia lebih baik dari segi 'guaranty'-nya daripada calon bukan Islam. Dalam hal ini, tentu TG Dato' Seri Hadi Awang setuju dengan Osama supaya tidak mengundi pemimpin bukan Islam, lebih-lebih lagi jika diingat fatwa peribadi beliau tahun 1980-an dahulu...
>>
>
Minta maaf la Osama tak ulas pasal PAS di sini sebab PAS tak bertanding. So, kalau ikut peraturan SPR nak tampal bendera PAS pun jadi kesalahan di Hulu Selangor ni, maka tak payah la bercakap pasal PAS. Sebagai pemerhati, Osama rasa perpecahan dalam MIC di Hulu Selangor ini menambahkan luka dalam BN. Itu sahaja dan ia akan bernanah dan merebak seumpama H1N1, yang kejap ada kejap tiada, tapi sebenarnya ada. Itulah risikonya, walaupun tak cakap..kena cakap juga tentang risiko ini yang macam rasa kesiannya kepada perayu undi dan pekerja pilihanraya BN yang dah mula berkampung di Hulu Selangor sejak seminggu lepas, yang akan mungkin menitiskan air mata dan keringat hangit sahaja, kerana macam akan kalah jer nanti sebab pemimpin utama MIC asyik nak suruh orang dengar cakap dia sahaja! Bagi orang Melayu, perselisihan ini perlu dimanfaatkan dan langkah terbaik ialah jangan undi mana-mana India yang jadi calon. Sebab jika undi Palanivel, rekod dia dah buruk dan sure dia akan maintain rekod buruk itu kerana manusia kalau umur 40 tahun tak berubah akan terus tak berubah. Jika pilih Mugilan, nanti tak guna jugak sebab MIC kata nak pecat Mugilan maka Mugilan akan jadi calon bebas sahaja bukan mewakili BN lagi. Maka, nak tak nak..kena la undi Datuk Zaid Ibrahim, dia ni bukan sahaja orang Melayu malah pernah jadi orang BN, Menteri lagi dan baru sahaja menjadi orang PKR. So, dalam jiwa Datuk Zaid ada jiwa perjuangan PKR dan BN serentak...maka kekuatan ini menjadikan Datuk Zaid perlu dipilih sebagai calon, sementelah lagi beliau beragama Islam. Lagi la afdal dan diutamakan. Titik.

No comments: